مقداد مهرابی؛ علیرضا دهقان
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه ضرورت ایجاد نظام رتبهبندی از دید والدین است. در مطالعه این ضرورت، ابعاد نظارت والدین بر رفتار بازی فرزندان را نیز مورد مطالعه قرار دادیم. با روش تحقیق کیفی مصاحبه عمیق مقولههای مشترک مربوط به الگوهای نظارت، انواع والدین بر اساس دیدگاه نسبت به نظام رتبهبندی و بازی فرزندان و دیدگاه نسبت به تأثیرات بازیها ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مطالعه ضرورت ایجاد نظام رتبهبندی از دید والدین است. در مطالعه این ضرورت، ابعاد نظارت والدین بر رفتار بازی فرزندان را نیز مورد مطالعه قرار دادیم. با روش تحقیق کیفی مصاحبه عمیق مقولههای مشترک مربوط به الگوهای نظارت، انواع والدین بر اساس دیدگاه نسبت به نظام رتبهبندی و بازی فرزندان و دیدگاه نسبت به تأثیرات بازیها را شناسایی کردیم. با کمک ادبیات تحقیق و مقولههای استخراج شده رواج هر مقوله را در پیمایشی از 230 پدر و مادر مطالعه کردیم.
مهمترین نتایج تحقیق بیانگر آن است که الگوی نظارت محدودکننده زمانی به دلیل عدم وجود مکانیسمهای دیگر نظارت در ایران، رایجتر است. در مقایسه با دیگر مقولههای مربوط به دیدگاه نسبت به نظام رتبهبندی، مقوله والدین مشتاق کسب آگاهی نسبت به شیوههای نظارت بر رفتار بازی فرزندان رایجتر است. اغلب والدین نسبت به تأثیر بازیها بر فرزندان خود دیدگاه کاملاً منفی دارند. تحلیل رابطه بین دادههای پیمایش نشان میدهد هر چه سن فرزندان کمتر باشد میزان نظارت والدین بر انجام بازیهای ویدئویی فرزندان و اهمیت ایجاد نظام رتبهبندی از نظر آنها افزایش مییابد.